Η-λύση-στη-διασπαση-προσοχής-διαλογισμός

Είναι ο διαλογισμός το τέλειο αντίδοτο σε όλες τις δυσκολίες της ζωής;

Στο πρώτο μέρος είδαμε τους Μύθους σε σχέση με το τι είναι ο διαλογισμός.

Στο δεύτερο μέρος του Μύθους για το πώς μπορεί να κάνει κάποιος διαλογισμό.

Αυτό είναι ο τρίτο μέρος του άρθρου. Κι εδώ μπορείς να δεις όλους του μύθους και τις παρανοήσεις σχετικά με τα οφέλη του διαλογισμού. Ολοκληρώνοντας αυτό το κεφάλαιο πιστεύω πως οι πληροφορίες που έχουν να κάνουν με το διαλογισμό μπαίνουν σε μία σωστή βάση.

Μύθος # 1: Ο διαλογισμός σταματά το στρες

Υπάρχουν πολλές έρευνες που συσχετίζουν το διαλογισμό με την ηρεμία του νου και την καταπολέμηση του στρες. Σε καμιά περίπτωση ωστόσο ο διαλογισμός δεν αποτελεί το μαγικό χάπι που θα εξαφανίσει το στρες από τη ζωή σου.

Ο διαλογισμός μπορεί να  ανακουφίσει αρκετούς ανθρώπους υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Και παραδοσιακά έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και αιώνες και για αυτό το σκοπό.

Μπορούμε όμως να μιλήσουμε καθολικά;

Οι επιστημονικές έρευνες ναι μεν ενισχύουν την πεποίθηση που θέλει το διαλογισμό να σχετίζεται με τη μείωση των επιπέδων του στρες σε καμία ωστόσο περίπτωση δεν καταλήγουν στο καθολικό συμπέρασμα ότι ο διαλογισμός σταματάει το στρες. Όχι για όλους και όχι σε όλες τις συνθήκες.

Το καλύτερο λοιπόν που έχεις να κάνεις είναι να τεστάρεις αυτό που πραγματικά ταιριάζει σε εσένα. Δοκίμασε. Υιοθέτησε. Απέρριψε. Και μέσα από αυτό μπορείς να δει τι είναι αυτό που πραγματικά λειτουργεί όχι γενικά αλλά συγκεκριμένα σε εσένα.

Μύθος # 2: Ο διαλογισμός σε κάνει πιο υγιή

πλεονεκτήματα-διαλογισμού

 

Όπως άλλωστε είναι φυσικό ο διαλογισμός τραβήξει το ενδιαφέρον της ερευνητικής κοινότητας. Και έχουν κατά καιρούς αποδοθεί σε αυτόν μεγάλα οφέλη για την υγεία μας όπως:

  • Μείωση της αρτηριακής πίεσης
  • Ανακούφιση ορισμένων συμπτωμάτων της ADHD
  • Μείωση του άγχους
  • Ανακούφιση της PTSD
  • Υποστήριξη του ανοσοποιητικού συστήματος
  • Μείωση των φλεγμονών
  • Μείωση του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου
  • Αύξηση των τυχών του εγκέφαλου
  • Υποστήριξη στην διακοπή του καπνίσματος
Πρέπει να διαβάσεις  15 τρόποι για να ηρεμήσεις το μυαλό σου χωρίς να κάνεις διαλογισμό

Είναι όλα τα παραπάνω οφέλη ένας μύθος;

Λοιπόν, εδώ είναι μία περίπτωση όπου δεν μπορούμε να μιλήσουμε απόλυτα για μύθο. Όμως είπαμε και σε σχέση με το διαλογισμό και το άγχος πρόκειται για κάτι το οποίο υποστηρίζεται μεν από την ιατρική και ερευνητική κοινότητα χωρίς ωστόσο να έχει γίνει απόλυτα ξεκάθαρο.

Έτσι για κάθε τι που σχετίζεται με τα οφέλη του διαλογισμού και μοιάζει υπερβολικό ή ουτοπικό, είναι καλό να ανατρέχει κανείς στις πρωταρχικές πηγές έρευνας προκειμένου να έχει όσο το δυνατόν καλύτερη ενημέρωση.

Και όπως είπα άλλωστε και παραπάνω, η καλύτερη μέθοδος έρευνας για το πώς λειτουργεί κάτι σε εσένα δεν είναι άλλη από το Δοκίμασε – Απέρριψε- Υιοθέτησε.

Μύθος # 3: Ο διαλογισμός σε κάνει ευτυχισμένο

Μπορεί ο διαλογισμός να σε κάνει ευτυχισμένο;

Θα απαντήσω με μία ερώτηση: Μπορεί ο διαλογισμός να αποτρέψει άσχημα πράγματα να συμβούν στη ζωή σου;

Προφανώς όχι. Αυτό όμως στο οποίο μπορεί να σε βοηθήσει ο διαλογισμό είναι στο πως βλέπεις τα πράγματα. Να σε βοηθήσει να γνωρίσεις τον εαυτό σου καλύτερα. Να μάθεις για το μυαλό σου και κατά συνέπεια να γίνεις λιγότερο γαντζωμένος από τις σκέψεις και τις ανησυχίες σου.

Είναι ένα εργαλείο που μπορεί να σε βοηθήσει να έρθεις πιο κοντά στην ευτυχία. Δεν είναι ωστόσο πανάκεια. Δεν είναι ο Διαλογισμός που σε κάνει να νιώθεις ευτυχισμένος. Αυτό σε μεγάλο βαθμό είναι κάτι που εξαρτάται από εσένα.

Μύθος # 4: Ο διαλογισμός είναι πάντα καλός για όλους

ξεκινώντας-το-διαλογισμό

Έχουμε συνηθίσει να έχουμε στο μυαλό μας το διαλογισμό ως κάτι εξαιρετικά θετικό. Το γεγονός ότι έχει γίνει της μόδας έρχεται να ενισχύσει αυτή την εικόνα.

Πρέπει να διαβάσεις  Τρόποι για να αλλάξεις τα περιοριστικά σου πιστεύω

Είναι όμως ο διαλογισμός θετικός για όλους;

Στην πραγματικότητα η επιστήμη δεν είναι ακόμα σε θέση να δώσει απάντηση.

Σύμφωνα με την παράδοση υπάρχουν περιπτώσεις που ο διαλογισμός χρειάζεται καθοδήγηση από κάποιο έμπειρο δάσκαλο καθώς μπορεί να οδηγήσει στη συνειδητοποίηση δυσάρεστων σκοτεινών θέσεων της ψυχής. Ιδιαίτερα σε άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας.

Σε μια τέτοια περίπτωση αυτό που χρειάζεται είναι η καθοδήγηση ενός έμπειρου δασκάλου.

Μύθος # 5: Χρειάζονται χρόνια διαλογισμού για να κερδίσεις τα οφέλη του

Πολλοί είναι αυτοί που απορρίπτουν την πρακτική του διαλογισμού πιστεύοντας ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να γίνουν εμφανή τα οφέλη του.

Στην πραγματικότητα ολοένα και περισσότερες έρευνες υποστηρίζουν ότι μπορεί κανείς να ωφεληθεί μέσα από σύντομους διαλογισμούς και σε μικρό χρονικό διάστημα.

Πιο συγκεκριμένα σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε από τους Moore, Guber, Derose και Malinowski, οι συμμετέχοντες διαλογίστηκαν μόλις 10 λεπτά την ημέρα σε 16 εβδομάδες. Στο τέλος της μελέτης, οι συμμετέχοντες ανέφεραν αυξημένη εστίαση της προσοχής.

Σε κάθε περίπτωση πάντως ο καλύτερος τρόπος για να διαπιστώσεις τα οφέλη του διαλογισμού σε εσένα είναι να δοκιμάσεις ο ίδιος.  Δοκίμασε για 10 λεπτά ην ημέρα για ένα διάστημα 2 μηνών και κράτησε ημερολόγιο με τις παρατηρήσεις σου.

Παρά το γεγονός ότι η επιστήμη δεν είναι ακόμα σε θέση να υποστηρίξει με τρόπο απόλυτο και καθολικό τα οφέλη του διαλογισμού, είναι η ανθρώπινη εμπειρία αυτή που μπορεί να σου δώσει τις πληροφορίες που θέλεις.

Ξεκίνησε λοιπόν μια πρακτική διαλογισμού και να είσαι συνεπής σε αυτήν. Παρατήρησε και κατέγραψε χωρίς την προσδοκία ενός συγκεκριμένου αποτελέσματος.

 

Comments

comments