τα-στάδια-του-ύπνου

Στο bestseller Thrive η Arianna Huffington μιλάει για την ανάγκη επαναπροσδιορισμού της έννοιας της επιτυχίας διαμέσου της ευημερίας, της σοφίας, της ικανότητας να αναρωτιέσαι και να προσφέρεις. Στη συνταγή για να πετύχει κανείς τα παραπάνω η ίδια θεωρεί ως βασικό συστατικό τον ύπνο.

Στη σημερινή εποχή υπάρχει κρίση από την έλλειψη ύπνου, υποστηρίζει. Και τα πραγματικά γεγονότα έρχονται να την επιβεβαιώσουν καθώς βλέπει κανείς μαθητές, φοιτητές, ακόμα και επιτυχημένους επαγγελματίες να μένουν σχεδόν ή εντελώς άυπνοι προκειμένου να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις ή ένα σημαντικό ραντεβού της επόμενης ημέρας. Χιλιάδες ώρες ύπνου χάνονται καθημερινά στην προσπάθεια να γίνει κανείς επιτυχημένος, πιο παραγωγικός, πιο αποτελεσματικός.

Όμως τελικά όλο αυτό έχει νόημα; Όλες αυτές οι χαμένες ώρες μας βοηθάνε πραγματικά;

Η επιστήμη κατάφερε να αποκωδικοποιήσει το μηχανισμό του ύπνου. Και με βάση αυτό μπορεί με μεγάλη σιγουριά να απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα. Αν λοιπόν θέλεις να είσαι σωματικά και πνευματικά υγιής, πραγματικά παραγωγικός και δημιουργικός θα πρέπει να κοιμάσαι 8,5 ώρες την ημέρα.

Παρακάτω μπορείς να δεις για πιο λόγο συμβαίνει αυτό.

Ο ρόλος του Ύπνου

τι-κερδίζεις-όταν-κοιμάσαι

Ένας άνθρωπος που κοιμάται φυσιολογικά, αφιερώνει δηλαδή 8,5 ώρες στον ύπνο, περνάει το 1/3 περίπου της ζωής του κοιμισμένος. Προλαβαίνοντας ίσως κάποιους που ίσως σκεφτούν ότι αυτό είναι χάσιμο χρόνου θα πω – και με το θα πω εννοώ ότι η επιστήμη λέει, ότι στην πραγματικότητα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.

Στo infographic Μη χάνεις χρόνο…κοιμήσου μπορείς να δεις γιατί συμβαίνει αυτό.

Οι παραπάνω ώρες είναι απαραίτητες. Και αυτό συμβαίνει γιατί στη διάρκεια αυτών των ωρών λαμβάνουν χώρα λειτουργίες που είναι απαραίτητες για τη ζωή μας. Οι σημαντικότερες από αυτές είναι:

  1. Η διανοητική και η σωματική ανάκαμψη
Πρέπει να διαβάσεις  Θελεις να γινεις επιτυχημενος; Ξεκινα τωρα.

Κατά τη διάρκεια του ύπνου διεγείρεται η ανάπτυξη των ιστών και η αποκατάσταση των μυών ενώ θεωρείται ότι πραγματοποιείται αποκατάσταση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Παράλληλα δίνεται στον εγκέφαλο η δυνατότητα να αποβάλλει τα υποπροϊόντα των μεταβολικών του αντιδράσεων με αποτέλεσμα να ξυπνάμε ανανεωμένοι το πρωί.

  1. Η παγίωση της μνήμης

Κατά τη διάρκεια του ύπνου επιτελούνται διάφορές διαδικασίες οργάνωσης και αποθήκευσης των πληροφοριών, μια διαδικασία που είναι ουσιαστική για την ενδυνάμωση της μακροπρόθεσμης μνήμης.

  1. Υγιής μεταβολισμός

Η έλλειψη ύπνου οδηγεί σε διαφοροποίηση της πηγής από την οποία ο οργανισμός αντλεί την ενέργεια που έχει ανάγκη. Μιλώντας απλά ένα μέρος της ενέργεια που θα έπρεπε να αντλείται από τα λίπη αντλείτε από υδατάνθρακες ή πρωτεΐνη με αποτέλεσμα μια πιθανή αλλαγή της αναλογίας λίπους μυϊκής μάζας, κάτι που αυξάνει το ρίσκο εμφάνισης διαβήτη ή καρδιακών νοσημάτων.

  1. Κατά τη διάρκεια του ύπνου συντελείται μεγαλύτερη ενίσχυση της δημιουργικότητας ακόμα κι από την περίοδο που είμαστε ξύπνιοι.

Αυτός είναι ένας από τους λόγους που ξυπνώντας το πρωί είναι πολύ πιο εύκολο να έχουμε έξυπνες ιδέες ή λύσεις στα προβλήματα που μας απασχολούν.

Τα στάδια του Ύπνου

Τα-στάδια-του-ύπνου

Ο ύπνος αποτελεί ένα μηχανισμό που λαμβάνει χώρα σε διάφορα στάδια που επαναλαμβάνονται κατά τη διάρκειά του και χαρακτηρίζονται από δύο διαφορετικούς τύπους ύπνου( NREM και REM) που εναλλάσσονται κατά τη διάρκεια που κάποιος κοιμάται. Τα δύο πιο σημαντικά στάδια είναι αυτά που είναι γνωστά ως Slow wave sleep (αναφέρεται και ως deep sleep) και REM (rapid eye movement).

  1. Slow wave sleep

Πρόκειται για το στάδιο στο οποίο ο ύπνος γίνεται πιο βαθύς παρά ποτέ και το ξύπνημα δυσκολότερο. Κατά τη διάρκεια του το σώμα χαλαρώνει, η πίεση πέφτει και ο εγκέφαλος ανταποκρίνεται λιγότερο σε οποιοδήποτε εξωτερικό ερέθισμα.

Πρέπει να διαβάσεις  3 πολύτιμες Συμβουλές για να κερδίσεις Χρόνο

Σε περιόδους βαθύ ύπνου συντελείται μέσα σε άλλα η ανάκαμψη του σώματος καθώς πραγματοποιείται απελευθέρωση της αυξητικής ορμόνης κάτι που στους ενήλικες έχει ως αποτέλεσμα την επιδιόρθωση των κυττάρων. Το στάδιο αυτό είναι το πιο αναζωογονητικό για τον οργανισμό μας ενώ σύμφωνα με κάποιους επιστήμονες προετοιμάζει τον εγκέφαλο για την επόμενη ημέρα.

Ο Slow wave sleep είναι το τρίτο στάδιο του ύπνου κατά συνέπεια χρειάζεται να περάσει κάποιος χρόνος αφότου κοιμηθούμε πριν πέσουμε σε βαθύ ύπνο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο απογευματινός ύπνος δεν είναι συνήθως τόσο αναζωογονητικός, καθώς σπάνια προλαβαίνει ο οργανισμός να φτάσει στο τρίτο στάδιο. Η διάρκειά του είναι μεγαλύτερη στους πρώτους κύκλους και μειώνεται αισθητά όσο πλησιάζει το ξημέρωμα.

  1. REM

Πρόκειται για το στάδιο του ύπνου που κατά το οποίο πραγματοποιείται η μεγαλύτερη χαλάρωση του σώματος με τον εγκέφαλο να βρίσκεται σε μεγάλη δραστηριότητα. Είναι το στάδιο του ύπνου που συνήθως βλέπουμε όνειρα.

Κατά τη διάρκειά του λαμβάνει χώρα η μεγαλύτερη διανοητική ανάκαμψη με το ξεσκαρτάρισμα των σημαντικών ή μη πληροφοριών, την ενίσχυση της μνήμης και τη σύνδεση των καινούργιων πληροφοριών με τις προηγούμενες, διευκολύνοντας τη μάθηση.

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο California-San Diego, κάνει άμεση σύνδεση του ύπνου REM με την ενίσχυση της δημιουργικής διαδικασίας. Οι παραπάνω έρευνες φανερώνουν ότι κατά τη διάρκεια αυτού του σταδίου η ενίσχυση αυτή είναι πιο μεγάλη ακόμα κι από όταν είμαστε ξύπνιοι ενώνοντας ασύνδετες μέχρι εκείνη τη στιγμή πληροφορίες με το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε.

Ο REM ύπνος αντιστοιχεί σε μικρά διαστήματα των 3 με 5 λεπτών. Η διάρκειά του μεγαλώνει όσο περισσότερο κοιμόμαστε. Από αυτό το γεγονός γίνεται αμέσως φανερό ότι λιγότερες από τις 8,5 ώρες ύπνου έχουν ως αποτέλεσμα σημαντική μείωση της διάρκειας του συγκεκριμένου σταδίου.

Πρέπει να διαβάσεις  10 τρόποι για να γίνεις το πρόσωπο που όλοι αγαπάνε Μέρος Α

Η σημασία του ποιοτικού ύπνου

αυτό-που-χρειάζεσαι-είναι-ύπνος

Τα δύο παραπάνω στάδια συνθέτουν αυτό που θα μπορούσε κανείς να ονομάσει ποιοτικό ύπνο. Όσο κανείς μεγαλώνει τόσο μειώνεται η διάρκειά τους. Καθώς είναι αυτά που κατά κύριο λόγο ευθύνονται για τη σωματική και την πνευματική ανάκαμψη η έλλειψή τους σημαίνει ένα και μόνο πράγμα: χωρίς αυτά το σώμα πεθαίνει. Φυσικά και πνευματικά.

Σε έναν κόσμο λοιπόν που οι απαιτήσεις σε όλους τους τομείς της ζωής γίνονται ολοένα και μεγαλύτερες, δεν είναι η έλλειψη ύπνου αυτή που θα μας δώσει περισσότερο χρόνο αλλά ο ίδιος ο ύπνος.

Comments

comments